Velkommen til HAVESIDEN WWW.KAN-LIR.DK - DIN HAVEPORTAL MED ALT OM HAVEN OG DENS PASNING
Navigation
Nyeste artikler
Fuglekasser, egernka...
Sove/hvilekasser til...
Redekasser
Rens frøet - Spar m...
Introdiktion
Artikelhierarki
Hovedside for artikler » Tips/råd/ideer » Biler / mc
Biler / mc
Bilvask.

A. Vasker du bilen med håndkraft, så vask fra oven og gå ned langs siderne. Start med taget, ruderne og slut af med fælge og vangerne under bilens døre. Det er vigtigt, at sand, bremsestøv og andet skidt ikke kommer i spanden med autoshampoo, da det let kan ridse bilens lak.


B. Vask bilen med en autoshampoo indeholdende voks, som både beskytter lakkens overflade mod skidt og smuds, men samtidig nedsætter risikoen for, at lakken falmer i kraftig sollys.



Sæder, almindelig smuds.

Til at løsne almindelig smuds og snavs fra bilens sæder og andet stof anvendes et almindeligt mildt tekstilvaskemiddel, flydende eller pulver er underordnet. Sæben opløses i lunkent vand og sæderne vaskes med en klud. Vask hele sædet ikke kun pletten.

Spar penge på benzin

Hvis du vil spare penge på benzin så gå ind på www.benzinpriser.dk inden du kører hjemme fra her kan du ofte tjene mere end 1 krone pr. litter!


Olie på hænderne

Har du rodet med bilen, cyklen,knallerten eller andet hvor du får olie på hænderne, så tag noget brugt kaffegrums,i den ene hånd, hæld herpå sulfo, og gnid så begge hænder, skyldes af i lunkent/varmt vand, og wupti, dine hænder er nu rene og bløde som en barnenumse..



Asfalt-pletter

Fjern de grimme sorte pletter fra ny asfalt fra bilens lak med lampeolie,så ødelægger du ikke lakken.


Gratis Sprinklervæske!

I forbindelse med at jeg smed en tom dunk ud på en tankstation - i 'kassen' til tomme plastic dunke - opdagede jeg, at der lå mange dunke i, der bestemt ikke var tomme. Når der ikke er plads til mere sprinklervæske i bilen, smider folk deres dunk ud, selvom der er masser tilbage i den.


Dugget visir

kom et par dråber opvaskemiddel på indersiden af visiret og derefter gnid det ud med en tør klud. Så dugger det ikke så let til


Is på forruden

det er altid træls om morgenen at skulle ud og skrabe is af bilens vindue inden man kører på arbejde, fyld en plastik pose med varm vand fra vandhanen, kør den forsigtig hen over forruden og isen smelter, uden du får vand på lakken, samme metode kan bruges hvis låsen er frossen til.




Trafikfilm på frontruden.

Kan du ikke gøre forruden ren med viskerne, så gnid viskerbladene med et æble som er skåret midt over og din forrude vil igen blive som ny.


Sommerdæk

Spar på vinterdækkene og skift til sommerdæk. Der er forsat mange bilister der kører på vinterdæk, og det er hverken sikkerhedsmæssigt eller økonomisk set en fordel.

Flere ting taler for sommerdæk i den varme tid. Der er en klart bedre styring med sommerdæk på tør vej, ligesom bremseegenskaberne er bedre med sommerdæk på tør vej. Fortsætter man på et næsten nedslidt vinterdæk henover sommeren, så vil man opleve dårlige bremseegenskaber på våd vej.

Vinterdæk slides hurtigere end sommerdæk i varmt vejr, så spar vinterdækkene og det dybe dækmønster til den kolde og fugtige årstid. Husk vinterdækkene skal opbevares i et tørt, køligt og mørkt lokale. Vinterdæk uden fælge har det bedst, når de stilles i en reol, dæk monteret på fælge kan stables.

Kontroller sommerdækkene inden de monteres, mønsterdybden bør være mindst 2 mm for standarddæk og 3 mm for lavprofildæk. Ved en hastighed på blot 80 km/t skal et dæk kunne fortrænge mindst 25 liter vand i sekundet, for at undgå aquaplaning. Det er en situation der kan opstå under heftige regnbyger, hvor der efterlades flere millimeter vand på vejbanen.

Undersøgelser har vist, at et dæk med fuldt mønster har en yderligere sikkershedsmargin på ca. 30 km/t målt i forhold til et slidt dæk. Det betyder, at i det tilfælde, hvor det slidte dæk aquaplaner ved 80 km/t, så vil det fuldmønstrede dæk først opleve aquaplaning ved 110 km/


Indpresning

Udvalget af dæk og fælge er nærmest eksploderet de seneste år.
Der findes nu et utal af fælg modeller og typer. Og der er noget for enhver pengepung.
Skal du ud at købe nye fælge er der flere ting du skal være opmærksom på.
Køber du via et website på Internettet vælger man dog typisk bilmærke og model og derved ved forhandleren hvad krav der er til de fælge du skal have.

Boltmønster på fælge

Specificerer hvor mange huller og hvad afstanden/hulafstand er mellem disse.
Eksempler:
4x100 = 4 bolte og afstand på 100 mm.
5x112 = 5 bolte og afstand på 112 mm.


Indpresning på fælge

Indpresningsmålet benævnes med ET, måles i mm og er normalt i området fra ET15 til ET40.
Det er afstanden fra fælgens midte til fladen som skrues på bilens nav.
Mindre ET mål betyder længere afstand til fælgens ydre kant og en fælg med lille mål vil altså komme tættere på skærmkanten end en fælg i samme bredde med større ET mål.


Mønsterdybde

Lovkravet til mønsterdybde på bildæk er 1,6 mm.
Dette betyder dog ikke at et bildæk med 1.6 mm mønster fungerer lige så godt og sikkert som et nyt bildæk, og vil man køre sikkert køber man nye bildæk før de er slidt ned til det lovmæssigt krav. Bremse- og manøvreegenskaber for nye er langt bedre end for et nedslidt bildæk.

I tørvejr er forskellen ikke så stort som når vejen er våd.

Jo mindre mønster der er på dine dæk jo dårligere evne har dækket til at lede vand væk. Ledes vandet ikke hurtigt nok væk kommer bilen ud at sejle på vandet, også kaldet aquaplaning. Når bilen aquaplaner kan man bremse og dreje alt det man vil uden effekt, bilen fortsætter i den retning den havde da aquaplaningen begyndte.

Korrekt dæktryk er ligeledes en faktor man skal være opmærksom i forbindelse med sikkerhed i bilen, men også for at sikre lang levetid og mindst benzinforbrug.

Med forkert dæktryk slides dækket ujævnt og står ikke så godt fast ved kraftige opbremsninger og manøvrer, og et dæk med forkert dæktryk har større rullemodstand end det burde have, og øger derfor benzinforbruget.

Billederne herunder viser hvor stor kontaktflade dækket har på våd vej ved 60 km/t og 100 km/t. Jo større kontakt flade, jo bedre bremse og manøvre mulighed


Helårsdæk

Mange har fejlagtigt den opfattelse, at deres bil er monteret med helårsdæk. Det er en udbredt misforståelse, som får mange til at køre rundt med en falsk tryghedfølelse af, at bilen er rustet til sne og isglatte veje.

Rigtige helårsdæk skal også være M+S mærket. Udviklingen inden for helårsdæk er gået stærkt inden for de seneste år, og fremover vil det i større omfang blive muligt at benytte det samme dæk hele året rundt. Hvis man altså ikke har et særlig stort kørselsbehov uden for almindelig snerydning og saltningsperioder vel at mærke.

Desværre er udbudet af helårsdæk fra de forskellige dækfabrikker endnu ikke særlig stort. Det er ærgerligt, når nu teknologien er til stede.

FDMs årlige test af vinterdæk i Motor viser da også, at helårsdæk på mange områder klarer sig lige så godt som de mere traditionelle vinterdæk.

Man må antage, at en øget efterspørgsel vil tilskynde dækfabrikkerne til i større grad at markedsføre helårsdæk

Dæk Støj, hæl og tå eller savtak

Problemet opstår ved en forøget højdeforskel på for- og bagkanten på mønsterblokkene i dækkets skulderparti. Efter nogle tusind kilometers kørsel vil der altid være en minimal højdeforskel på 1-2 mm, hvilket giver problemer, men forøges højdeforskellen kan problemet opstå.

Problemet kan opstår på alle lavprofildækmonteringer, uden at man dermed kan sige, at et bestemt dækmontering altid vil give problemer på en bestemt bilmodel. Slidte støddmæpere og hjulophæng forøger risikoen for problemet opstår. Hjulene skal skiftes fra for til bag i samme side ved 3000-5000 km interval.
Udvalgte artikler
Roser og andre prydplanter
Havens prydplanter skal passes med omhu og omtanke. De skal have den vokseplads, der passer til deres forskellige vækstkrav og derefter den pleje der sikrer, at de altid er frodige og fri for sygdomme og skadedyr.
Artikel kategori: Alt om Haven
Udvalgte artikler
Brombær
Vi kender de dejlige søde, sorte bær fra gåturerne i naturen, hvor brombærkrattene bugner af dejlige modne bær i september måned. Ikke mange dyrker deres egne brombær, men det er faktisk en mulighed.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser
Udvalgte artikler
Formering af stueplanter
Formering af planter er en metode, du anvender til at få flere af samme art. Der er flere måder at gøre det på.
Artikel kategori: Alt om Haven
Udvalgte artikler
Uldpil
Uld-Pil (Salix lanata) er en lille, løvfældende busk med en lav og nedliggende vækstform. Grenene er udspærrede og tykke. De grå, brede blade er gode kendetegn på Uld-Pil.
Artikel kategori: Plantebeskrivelser